Konfiguracja Google Analitycs 4

Google Analitycs 4 staje się coraz popularniejsze. Chociaż nadal dużo stron w Polsce korzysta ze starej wersji Analitycsa  tzw. Universal Analitycs, w połowie 2023 wszyscy będziemy musieli przesiąść się na nową wersję. Tak więc, czy chcemy tego czy nie przyjdzie czas, aby przejść na GA4. Podpięcie jednak to połowa sukcesu. W poniższym poradniku mam dla Was przydatne informacje na temat tego, ciekawostek i nieoczywistych ustawień w  Google Analitycs 4.

Naprawdę warto to zrobić, gdyż nowa wersja pozwala mierzyć znacznie więcej parametrów niż jej „pierwowzór"   Bez lania wody, zacznijmy od początku, a więc od strumienia danych, ustawienia danych i ustawienia atrybucji.  

 W Strumieniu danych możecie zauważyć sekcję Pomiar zaawansowany. Warto poświęcić mu odrobinę uwagi. Co ważne, domyślnie jest włączony. Pozwala on mierzyć dodatkowe aktywności na stronie. Podstawowo bowiem mamy tylko informacje o Wyświetlonej Stronie. Takie zdarzenie zwane „page view" wysyłane jest praktycznie automatycznie jeśli mamy poprawnie wdrożony kod GA4. Bez konieczności ustawiania tagów GA4 mierzy kilka innych rzeczy:  

 ·          Kliknięcia wychodzące – czyli jaka klikalność jest w linki do innych witryn, które zostały umieszczone w obrębie naszej witryny. Przykładem może być Facebook, Twitter, YouTube. Dzięki temu rozwiązaniu możemy zobaczyć jak wiele osób klika w nasze SocialMedia ·         Przewinięcia – Gdy użytkownik prześledzi 90% podstrony w GA4 pojawia się zdarzenie, a dokładnie „scroll". Dzięki temu wiadomo czy treść jest angażująca czy też nie. Przydatne zwłaszcza w postach na blogu.
 ·         Wyszukiwanie w witrynie – jeśli Twoja witryna posiada wyszukiwarkę, to pomiar z automatu będzie pojawiał się w statystykach, jeśli masz ustawiony parametr „s”. Dzięki temu można dowiedzieć się, jakie hasła są najczęściej wyszukiwane w obrębie strony. Możemy też wpisać hasła jakie są dla nas ważne i będziemy informowani przez view_search_results jak to wygląda.  
·         Pobranie pliku – automatycznie jest również mierzona aktywność pobierania plików. ·         Interakcja z filmem – jeśli posiadamy na stronie filmy z YouTube to interakcja z nim przez odwiedzającego będzie wysyłać do GA4 odpowiedni raport zdarzeń.   Samo przypisanie zdarzeniu roli konwersji w GA4 sprowadza się do przestawienia odpowiedniego przełącznika.   Następnie przejdźmy do Ustawień dodatkowych. Mamy tutaj Więcej ustawień Tagowania. Ustawimy więc:   
·         Crossdomian tracking w GA4, czyli śledzenie w wielu domenach. Jeden kod pozwala mierzyć kilka stron za pomocą jednego kodu. Wystarczy tutaj wpisać jakie strony chodzi. ·         Oznaczenie własnego ruchu– jeśli chcesz mieć ruch użytkowników, a nie pracowników to tutaj można wpisać adresy IP, w których oznaczamy ruch wewnętrzny. Jeśli chcesz wykluczyć takich ruch z raportu to trzeba ustawić filtr w sekcji Ustawienia danych -> Filtry danych. Filtr należy ustawić na Aktywny. 
·         Wykluczenia witryn odsyłających – funkcja, która już była w Universal Analytics. Stosowane do wykluczenia banków i stron pośredniczących w płatnościach. Nie traktuje się ich jako konwersji, gdyż pośredniczą jedynie w transakcji. Należy dodać je do niechcianych witryn odsyłających. 
·         Zmiana domyślnego czasu sesji i czasu zaangażowania. Domyślny czas trwania to 30 minut. Teraz można to zmieniać i wydłużać i skracać tak samo jest w przypadku sesji z zaangażowaniem – domyślnie 10 sekund.  

      Ustawienie danych: 

Zakładka Gromadzenie Danych włącza zbieranie danych przez Google Signals. Dzięki temu GA4 ma możliwość sprawdzenia użytkowników pod kątem urządzenia, na którym przeglądają naszą witrynę. Dane dzięki temu będą pełniejsze.   

Kolejne sekcje to zbieranie szczegółowych danych o lokalizacji i urządzeniu oraz Ustawiania zaawansowane, pozwalające na personalizację reklam. Obie sekcje są domyślnie włączone. W kolejnej, a zarazem ostatnie części znajdziemy potwierdzenie dotyczące zbierania danych użytkownika. Korzystanie z tego elementu wymaga wyraźnego wyrażenia zgody. Włącznie Google Signals i potwierdzenie zbierania danych pozwala korzystać w Google Ads z list remarketingowych utworzonych w GA4.   

W sekcji Przechowywanie danych o zdarzeniach, jak zapewne domyślacie się na podstawie nazwy, można zmienić czas przechowywania informacji o poszczególnych eventach. Mowa tutaj o zdarzeniach, które wykorzystujemy we własnych raportach. Warto zmienić ten czas od razu na 14 miesięcy.  
  
Ostatnia zakładka to Filtry danych. Aktualnie ta część nie jest zbyt rozbudowana. Na chwilę obecną możemy skorzystać z dwóch filtrów: wykluczający raport ruchu wewnętrznego oraz ruch dewelopera strony lub aplikacji. Pewnie z czasem dojdą kolejne rzeczy.   Ustawienia atrybucji. Jest to nowość, tego elementu nie mogliśmy modyfikować w UA. Teraz można to zmieniać. Domyślnie model w GA4 to model danych Data Driven Attibution. Można zmienić długość okien konwersji z domyślnych 30 dni dla zdarzeń związanych z pozyskaniem użytkownika i z domyślnych 90 dni dla pozostałych zdarzeń.  
  
Z ciekawostek warto wspomnieć o konfigurowaniu śledzenia połączeń. Zdarza się bardzo często, że zamówienia nie są składane przez koszyk, a telefoniczne. Oczywiście GA samo nie jest w stanie śledzić konwersji dokonywanych przez telefon. W GA4 wystarczy jednak włączyć integrację śledzenia połączeń z GA.  Kiedy system zostanie połączony wystarczy określić typ połączeń niedoebrane, unikalne, odebrane itp.    

Drugą ciekawostką jest grupowanie odbiorców.  Segmentacja odbiorców zyskuje teraz nowe atrybuty, które można świetnie wykorzystać w kampaniach reklamowych Google Ads. W GA 4 mamy dodatkowo możliwość:   

·          Stworzyć od podstaw grupę niestandardową klientów 
·         Skorzystać z odbiorców rekomendowanych przez Google
 ·         Skorzystać z szablonów 
·         Użyć modeli predykcyjnych do grupowania i przewidywania zachowania odbiorców  
  
Dzięki temu GA4 może przewidywać jakie zachowania podejmie użytkownik i grupować ich do odpowiedniej kategorii.  Gdy dane zdarzenia będą wykonane przez użytkownika wtedy maszynowo zostanie on przypisany, np. do grupy  „Użytkownik, który w ciągu 7 dni dokona zakupu" czy też odwrotnie, tj.  „Użytkownik, który w ciągu kilku najbliższych dni zrezygnuje z zakupu".

Dostosowanie reklam do danej kategorii odbiorców stanie się teraz jeszcze łatwiejsze i bardziej dokładne.