• Kontakt
  • Cennik
  • BLOG
  • Kontakt
  • Cennik
  • BLOG

Krótka historia algorytmów Google cz.1

Page Rank - I algorytm

Dawno, dawno temu, jeszcze w poprzednim milenium, na terenie kampusu Uniwersytetu Stanforda, został stworzony algorytm zwany PageRank. Jego autorami są twórcy Google Search, Larry Page oraz Siergiej Brin (pełniący w latach 2015-2019 fukjcę prezesa Alphabetu, spółki matki Google). 

Algorytm ujrzał światło dzienne w 1996 roku. Przy całym skomplikowaniu, jego założenie było stosunkowo proste. Więcej odnośników, które kierowały do danej strony oznaczały i powinny być premiowane lepszymi, wyższymi wynikami w Google. PR (Page rank) miał skalę 10 stopniową, tj. od 0 do 10.. Skala była dość prosta, gdyż łatwo można było sprawdzić jaki PR ma konkurencja. Informowały o tym Google ToolBar, a z czasem i inne programy.

To właśnie wtedy i z uwagi na specyfikę algorytmu PageRank tak duże znaczenie uzyskały popularne po dziś dzień katalogi (ich skuteczność z czasem zaczęła spadać, ale to temat na inny artykuł), W praktyce wystarczyło dodawać tak właśnie dużą liczbę linków, aby to procentowało i dawało niesamowite rezultaty.   

Panda - II algorytm

Chociaż wspominamy, że robimy SEO od 12 lat to tak naprawdę jest to bliżej ok 14. Co prawda nie pamiętamy dinozaurów, ale zdążyliśmy się jeszcze załapać na czasy PageRank, którym kres położył algorytm Panda. 

Pojawił się on w 2011 roku i na początku raczej filtrował informacje dostarczane do PR. W 2016 roku sytuacja uległa zmianie, Algorytm Panda przemodelował sposób w jaki Google widzi pozycję strony. Panda sprawiła, że katalogi przestały już praktycznie istnieć. Jej zadaniem było właśnie wykluczanie stron słabej jakości, z powieloną treścią czy też spamem. Efekt? W praktyce pozytywny,

Linki zdobywane z wartościowych stron zyskały na znaczeniu, a te ze spamerskich – jak katalogi, odeszły w niebyt Panda blokowała gorsze strony. Wtedy rozpoczęło się unikane niskiej jakości linków zwrotnych często generowanych automatycznie. 

Zakończyło się również kopiowanie treści z innych stron, gdyż pojawił się duplicate content. Panda zakończyła okres upychania słów kluczowych, pojawiło się też obniżanie oceny treści nieaktualnych lub wprowadzających w błąd odbiorcę.

Page Layout / Above the Fold   - III algorytm

To aktualizacja, która tak naprawdę obeszła większość porządnych serwisów i sklepów. Jej zdaniem w 2012 roku było to, aby reklamy nie przeszkadzały użytkownikowi w odbiorze treści. Ta wersja algorytmu była aktualizowana w kolejnych latach, tj. 2014 i 2016 roku. 

Było to ważne z uwagi na zmieniające się realia,  (uległa zmianie m.in. forma urządzeń do konsumpcji treści), pojawiały się też kolejne elementy, które mogły przeszkadzać w  odbiorze contentu. Coraz większe znaczenie mobilnych urządzeń sprawiło, że niedostosowane elementy menu, zły kod, niedopasowane zdjęcia czy też złe wyświetlanie w smartfonie obniżało ranking w Google. Z uwagi na niski odsetek użytkowników mobilnych w tamtych latach, spadki w tym zakresie były minimalne.  


Pingwin - IV algorytm

Dość długo wyczekiwany algorytm, który jest rozwinięciem Pandy. Zmiana ma charakter kardynalny - serwis właściwy podlega ocenie Google pod kątem linków prowadzących do niego. Premiera miała miejsce w 2012 roku.

Efekt wprowadzenia tego Pingwina w świetle SEO był bardziej widoczny, rynek napotkał duże spadki, gdyż algorytm wyłapywał strony, które wcześniej miały zapewniony gwałtowny przyrost dużej ilości linków. Anchory linków zewnętrznych zawierały ścisłe dopasowania – exact match, odnośniki pochodziły z katalogów, czy teraz dodawarek, linki pochodziły z bardzo ogólnych stron, co w ocenie algorytmu nie było działaniem godnym zaufania i uznania
Pingwin jest ciągle „w pracy”, ostatnia znana aktualizacja algorytmu nastąpiła w 2016 roku. 

Obecnie działa on automatycznie i w czasie rzeczywistym sprawdza przyrost linków z witryn odsyłających do naszego serwisu. Wyklucza słabe jakości zostawia te leprze, aby odpowiednio dopasowywać strony w rankingu.