Co to jest link building?

Wszystkie sznurki w jednym kłębku, czyli o linkach w pracy SEO.

Czym jest link, powszechnie znany sznurkiem, czym jest link building, dlaczego posty na forach mają inne znaczenie niż artykuły sponsorowane, dlaczego warto pozyskiwać i poszukiwać zewnętrznych odnośników? Wszystko to znajdziesz w artykule poniżej. 

Działalność w zakresie SEO obejmuje w ogromnej mierze pracę z linkami.   

Czym jest link?

Link, zwany też jako hiperłącze, odnośnik, czy też wspomniany wyżej sznurek to niejako skrót, pozwalający internaucie dostać się do określonego miejsca w internecie. Działanie jak zapewne wszyscy kojarzycie,  jest wyjątkowo intuicyjne- wystarczy jedno kliknięcie i jesteście w nowym miejscu. Link może występować w postaci pełnego i widocznego adresu strony docelowej, bądź też jako link zakotwiczony (anchor text).  Częściej występuje ta druga wersja, np. w postaci „kliknij TU”, gdzie pod zwrotem „TU” zakotwiczony jest właściwy link.​  

Rodzaje linków 

  • Rozpatrując przedmiot dyskusji z akademickiego punktu widzenia, możemy m.in. wyróżnić linki takie jak wewnętrzne i zewnętrzne (te drugie dalej jako naturalne I nienaturalne).

  • Linki wewnętrzne, jak sama nazwa wskazuje są hiperłączami wewnątrz strony, służącymi m.in. do poruszania się po stronie, przechodzenia do konkretnych jej elementów czy sekcji ·

  • Linki zewnętrzne pochodzą natomiast z zewnętrznych witryn, wyróżnić możemy:

  • Naturalne, będące niejako merytorycznym I rzeczowym (w subiektywnym tego słowa znaczeniu) zakotwiczeniem treści.

  • Nienaturalne, np. spam na forach przybierający formę postów „super okazja, koniecznie kliknij”

  • Celem lepszego korzystania z linków naturalnych, z uwagi na zasady pozycjonowania, należy pamiętać o zaszyciu takiego odsyłacza w kodzie HTML (a nie jak czasem ma miejsce, przy pomocy Java Scriptu), jednocześnie warto pamiętać o braku atrybutu nofollow.

Co to jest linkbuilding (zewnętrzne linkowanie)  

Linkbuilding jest jedną z podstawowych czynności składowych procesu pozycjonowania. Jednym słowem polega na pozyskiwaniu (umieszczaniu) odnośników z innych stron (witryn) do naszej witryny, którą chcemy wypozycjonować. Jakiś czas temu znaczenie miała wyłącznie ilość pozyskanych linków, teraz natomiast, z uwagi na zasadę działania algorytmu Pingwin (Google Penguin 4.0), większą rolę odgrywa jakość powiązanych i linkujących stron, a nie ich ilość.

Linki są niezbędne do właściwego pozycjonowania, bez tej formy nie uda się osiągnąć żadnych wyników w pozycjonowaniu, za najpopularniejsze źródła linków uznać możemy m.in.:

  • • Internetowe Katalogi zawierające możliwie szeroką listę przedsiębiorców. Jest to wygodne rozwiązanie w zakresie pozycjonowania, z uwagi na fakt iż oprócz samego linku, możliwe jest zamieszczenie tam danych adresowych. Istotne jest, aby dobrze dobrać kategorię, czy też katalog w którym publikujemy linka, tj. aby był powiązany z przedmiotem działalności i branżą spółki, której adres publikujemy.

  • • Blogi – jedną z bardziej popularnych (a jednocześnie skutecznych) form zaistnienia w „linkowym” świecie jest założenie bloga uzupełniającego naszą witrynę spółki (dokładnie tak jak ten blog). Oczywiście przedmiot i treść bloga powinna być zgoda z działalnością przedsiębiorcy. W ostatnim czasie aktywność o takim charakterze znalazła bardzo duże uznanie na rynku- niemal każdy z „dużych graczy” korzysta z takiej formy przyciągania uwagi.

  • Dlaczego? Z jednej strony dzięki temu swobodnie można reklamować swoje produkty, jednocześnie prezentując treści mające wymierny wpływ na pozycjonowanie, a przecież na tym zależy każdemu, kto z efektywności swojej witryny pozyskuje część swojego ruchu konsumenckiego.

  • • Fora Internetowe – specjalistyczna wiedza, którą dysponują nasi klienci, może być przekazywana w formie porad i odpowiedzi na pytania stawiane przez potencjalnych konsumentów m.in. na forach internetowych. Rzeczowy i merytoryczny udział w toczonych dyskursach może zachęcić do skorzystania z usług oferowanych przez przedsiębiorcę, a jednocześnie korzystanie przez autora z linków zewnętrznych (prowadzących do witryny spółki) nie pozostanie bez wpływu na pozycjonowanie.

  • • Media Społecznościowe – podobnie jak w przypadku wspomnianej wyżej aktywności na forach internetowych, zaistnienie na Twitterze, Facebooku, Instagramie czy TikToku przełożyć się może nie tylko na poprawę wizerunku i rozpoznawalności, ale również bez wątpienia wygeneruje odpowiednie „linkowania” oraz doprowadzi do zwiększenia ruchu na stronie internetowej

  • • Artykuły sponsorowane – Wyjątkowo popularna forma linkbuldingu, zyskująca w ostatnim czasie coraz większe uznanie tak wśród agencji jak i ich kontrahentów. Z jednej strony artykuły takie zwiększają zasięgi treści i ich „klikalność”, z drugiej strony w przypadku rzetelnego i obiektywnego przygotowania materiału sponsorowanego treść zadziała jeszcze efektywniej, bo przejmie niejako charakter reklamy czy billboardu. Co bardzo istotne, z punktu widzenia mechanizmów pozycjonowania, należy wystrzegać się duplikowania treści, wykorzystanych wcześniej np. na wspomnianym wyżej blogach czy forach internetowych. Algorytmy Google są bardzo czułe na takie zachowania, w przypadku wykrycia „dubla” efekty mogą okazać się całkowicie przeciwne od zamierzonych.